Facebook/Polswiss Art

Magdalena Abakanowicz: jedna z najwybitniejszych na świecie polskich artystek. Co niej wiemy?

Magdalena Abakanowicz to polska rzeźbiarka, profesor sztuk pięknych. Jej twórczość, a przede wszystkim monumentalne kompozycje przestrzenne zyskały nazwę abakanów znanych na całym świecie. Co wiemy o wybitnej artystce? Za ile sprzedano jej najdroższe dzieło?

Magdalena Abakanowicz: wiek, wykształcenie

  • Nazwisko i imię: Abakanowicz Magdalena
  • Data urodzenia: 20.06. 1930 r.
  • Data śmierci: 20.04.2017 r.
  • Miejsce urodzenia: Falenty
  • Wykształcenie: wyższe
  • Praca zawodowa: Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu
  • Rodzina: mąż Jan Kosmowski

Magdalena Abakanowicz: rozwój kariery artystycznej

Magdalena Abakanowicz urodziła się 20 czerwca 1930 w Falentach, jako Marta Magdalena Abakanowicz. Jest córką Konstantego Abakanowicza i Heleny Domaszewskiej. W młodości Abakanowicz była bardzo dobrze zapowiadającą się lekkoatletką. Reprezentując kluby Bałtyk Gdynia, Wybrzeże Gdańsk czy Gedenia Gdańsk zdobywała mistrzostwa kraju w biegach sztafetowych, biegając w sztafetach. Była też dwukrotną brązową medalistką zimowych mistrzostw Polski.
ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER
Abakanowicz to absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz sopockiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych. W swojej twórczości specjalizowała się w tworzeniu dużych kompozycji przestrzennych w oparciu o tkaninę, które od jej nazwiska nazwano abakanami. Artystka wykorzystywała do nich takie materiały jak kamień, drewno i brąz. Tak pisze o niej portal www.culture.pl
Abakanowicz starała się w nich pogodzić fascynację miękkim, luźno opadającym płótnem i ekspresją barwy. Jednocześnie intrygowała ją faktura materii: abakany, wykonane z barwionego, sizalowego włókna szokowały zwielokrotnioną organicznością. Na wystawach podwieszano je u sufitu.

Magdalena Abakanowicz to także wykładowczyni na Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Przez większość życia mieszkała i tworzyła w Warszawie. Zmarła 20 kwietnia 2017 roku, a pochowano ją 27 kwietnia na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

Twórczość Magdaleny Abakanowicz

Abakanowicz tworzyła w różnych technikach. Techniką tkacką posłużyła się, tworząc tzw. abakany. Jej praca Nierozpoznani, która została wykonana z okazji 750-lecia lokacji Poznania, jest z kolei odlewem z żeliwa.

W latach 60. Abakanowicz stworzyła cykl dużych prac wykonanych technikami tkackimi, np. z powrozów. Na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie zaprezentowała pracę Kompozycja białych form, której faktura składała się nie tylko z wełny, lnu i nici oraz sizalu. Specjaliści oceniają je tak:
Abakany budziły podziw – dla pomysłowości i konsekwencji autorki. Stały się jej przepustką do światowych salonów: w 1962 roku na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie zachwyciły publiczność oraz krytykę, zaś trzy lata później, na Biennale w Sao Paulo, Abakanowicz nagrodzono za nie złotym medalem. W tym momencie rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera.

Artystka wiele razy podkreślała, że mają one dla niej ogromne znaczenie i są odzwierciedleniem jej samej:
Badając człowieka, badam właściwie siebie [...]. Moje formy to kolejne skóry, które z siebie zdejmuję, znacząc etapy mojej drogi. Za każdym razem należą do mnie tak bardzo, i ja należę do nich, że nie możemy bez siebie istnieć. Czuwam nad ich egzystencją. Miękkie, zawierają w sobie nieskończoną ilość kształtów możliwych, z których tylko jeden jest przeze mnie wybrany jako właściwa forma znacząca. W salach wystawowych stwarzam im przestrzenie, w których rozpościerają swoje promieniowanie energii mojej im nadanej. Istnieją razem ze mną, zależne ode mnie, ja zależna od nich. [...] Beze mnie, jak porzucone części ciała oddzielone od korpusu - nie mają sensu.
Facebook/Polswiss Art

Najdrożej sprzedane dzieło w Polsce to praca Magdaleny Abakanowicz

Na początku grudnia media informowały, że Bambini to pierwsza praca Abakanowicz, której artystka nadała wyjątkową skalę. Stworzona na przełomie 1998 i 1999 roku, była wówczas najliczniejszym spośród jej bezgłowych "tłumów" - cyklu ikonicznego dla światowej sztuki współczesnej.
Te tłumy stoją w muzeach i publicznych kolekcjach wielu krajów. Z płótna, brązu, żeliwa, betonu. Stanowią znak trwającej obawy. Są konfrontacją z ilością i ze sobą samym. Są zaklęciem istniejącego tłumu, w który wprowadzam swój – nieruchomy" – pisała w 2002 r. Magdalena Abakanowicz.

Bambini powstała dla Palais-Royal Garden w Paryżu, ale po raz pierwszy była eksponowana na wystawie "Abakanowicz on the Roof" na dachu Metropolitan Muzeum of Art w Nowym Jorku. Wystawiano ją w Berlinie, Paryżu, Warszawie, Nowym Jorku w Metropolitan Museum of Art oraz Marlborough Gallery, w Poznaniu, niemieckim Bad Homburg, Madrycie, Dusseldorfie, Mediolanie, w muzeum w Orońsku, ponownie w nowojorskim Marlborough Gallery, we Wrocławiu, we włoskim Chianti i w Timisoarze w Rumunii.

Bambini to monumentalna praca przedstawiająca jako jedna z naprawdę nielicznych, w wielkim dorobku Abakanowicz - postaci dziecięce. Grupa 83 postaci dziecięcych stanowi spójną całość, figury nigdy nie uległy rozproszeniu. Grupa "Bambini" należy do największych wielopostaciowych zespołów, które Abakanowicz kiedykolwiek wykonała.
Magdalena Abakanowicz pobiła swój rekord kolejnym rekordem! Praca licytowana była z 9 mln zł aż do 11 mln 300 tys. zł, co wraz z opłatami aukcyjnymi daje rekordową kwotę 13 617 361 zł – poinformowała Marta Rydzyńska, reprezentująca Dom Aukcyjny Polswiss Art.
Wydawcą depesza.fm jest Digital Avenue sp. z o.o.
Obserwuj nas na
Udostępnij artykuł
Facebook
Twitter
Następny artykuł